Shadow Word generated at Pyngees.com

Monday, July 4, 2011

:: Nak Balas Pantun Boleh?? ::

Salam Semua...

Dah lama rasanya tak m'jenguk ke "rumah" kengkawan...
t'gerak hati saya nk jengah ke blog Kak Cik Seroja...
lama benar x m'baca celoteh beliau...

Tetiba...rasa t'panggil2 dgn n3 Kak Cik psl contest
Ke3 dr KOMENSEN... herm...terasa b'minat la plk
nk m'join kan diri...saje sesuke...memeriahkan suasana...
makanya...saya trus klik link ke blog KOMENSEN ini...
blog milik Tn. Hj. Hamzah Al-Lavendari...



Saya try jawab yer Tn. Haji...

Soalan Haji :

Anak sepat di dalam sawah
Elok di masak dengan pegaga
Bila dah dapat gading bertuah
Tanduk hendak letak kat mana?

Saya Jawab :

Buah bidara buah berangan
Untuk santapan Datuk Panglima
Walau gading dah jadi junjungan
Letakkan tanduk di takhta yg sama

Soalan Haji :

Pisang emas masak sesikat
Masak pulut janganlah hangus
Sudah kemas perahu kuikat
Kenapa hanyut dibawa arus?

Saya Jawab :

Si Ikan Patin tempoyak lawannya
Ulam Pegaga bercampur petai
Arus mengalir tak salah haluannya
Perahumu hanyut dipukul dek badai

Soalan Haji :

Anak senangin anak tenggiri
Masuk ke kelong mengelak pukat
Jika tak ingin dibuat isteri
Kenapa diusung merata tempat?

Saya Jawab :

Duduk bersimpuh di atas serambi
Sambil mengayam sarung ketupat
Si dara dikelek ke sana ke mari
Itu tandanya dah lupa adat

.......................................................

Tn. Haji...

Tanam serai dihujung pagar
Tanah dibaruh tuan pajakkan
hamba budak baru belajar
kalau salah tolong tunjukkan

12 comments:

  1. salam kenal.

    terima kasih kerana sudi mengambila bahagian. saya cukup gembira bila awak yang masih muda minat berpantun. semoga pantun pusaka lama kita akan terus subur.

    Tanam serai dihujung pagar
    Tanah dibaruh ditanam tebu
    Tuan budak baru belajar
    Alam terbentang jadikan guru.

    ReplyDelete
  2. Bagus... bagus...

    Gee memang sangat berbakat. Mudah2an akan mendapat penilaian yang sewajarnya dari Kanda AL. :)

    ReplyDelete
  3. W.salam...

    salam ukhwah jg buat Tn. Haji...
    saya actually dh lama m'jengah blog Tn.Haji...
    kenal & tau melalui blog Kak Cik..
    Saya mmg suka b'pantun..tp tak lah b'bakat...
    sekadar aktif di zaman sekolah menengah...
    lepas tu trus ditinggalkan..
    apapun, saya ttp sayangkan apa jua wadah keseniaan yg m'jadi pusaka kita...

    Kuih koci b'inti nyior
    Hitam hasilnya dek gula melaka
    Tuan Haji orang senior
    Mana yg elok ajarkan hamba

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Cik...

    Terima kasih...saya b'bakat tp k.cik lagi b'bakat & b'pengalaman luas...bukan niat capai kemenangan,
    sekadar berkongsi utk sama2 memeriahkan...:D

    ReplyDelete
  5. Fuiyyooo hebatnye k.gee nye pantun.. Xtau plk pandai berpantun hehee

    ReplyDelete
  6. Lontong sambal cili api,
    Pekasam dijeruk dalam tempayan,
    Bodoh pandai tolak tepi,
    Usaha itu tangga kejayaan.

    Selamat berjaya!

    ReplyDelete
  7. gee

    wah dahsyatnya..
    best baca pantun
    kak lyn x retilah.,hehee

    ReplyDelete
  8. good luck... indah pantun tu... :)

    ReplyDelete
  9. Yamin...

    sesaje m'cuba asah balik bkt yg dh x brp nk mengerlip nie yamin..sekbaik msh ada yg beri ruang utk cuba2 refresh balik..he..he..

    ReplyDelete
  10. Mommy Fara :

    Memasang lukah di sungai koyan
    Lukah diikat di hujung sampan
    Saya tak nanti sbrng p'hargaan
    Orang dah suka itu lah kejayaan

    anyway...tq visit blog..salam kenal!

    ReplyDelete
  11. Kak Lynn:

    ish..xde la dasyat..biasa2 aje
    klu baca otai2 cam k.cik & tn.haji AL
    nye puisi lagi dasyat..saje suke2
    meluah rasa..he..he..

    ReplyDelete
  12. Cik Shinju :

    salam kenal..mekasih...saya cuma suke2 aje..:D

    ReplyDelete