Monday, January 24, 2011

::Mari Mengarang Bersama Kakcik Seroja::

Saya just BW... singgah kt blog GB...then...t'panggil la pulak nk menyahut cabaran Kakcik Seroja untuk belajar mengarang... saya bukanlah penulis hebat...tapi sekadar suka2 apa salahnya kn...

dengan menggunakan KATA KUNCI berikut :



makanya, ini lah hasil puisi saya yg tercipta...dedikasi istimewa buat bonda saya & semua yg b'gelar ibu di luar sana....
.
.
.
.
.

Ibu.…

Sesungguhnya kau terlalu istimewa…

Kau wanita yang memberiku seribu makna…

Kau pengasih…penyayang & kelembutanmu

Setanding lembutnya TEPUNG TALAM hasil air tanganmu

Ibu...

Betapa kau berhati mulia...

Amat sensitif dengan apa yg melanda dunia...

Penderaan...GANGGUAN SEKSUAL...penganiayaan...

Menjadi kebenciaanmu...

Pantas sahaja air matamu berderai laju tatkala melihat

Segala peristiwa itu... begitu halus jiwamu ibu...

Ibu...

Ku PERMATA hatimu yg tak pernah kau siakan...

Kau mengajar ku mengenal erti kehidupan...

kenal apa itu MAKNA KEMBIRI yg diperkatakan...

agar anakmu ini tak hidup dalam kesesatan...

Ibu...

Jauh dan dekat, kau tetap kurindu...

Senyummu manis bak HALWA MASKAT kegemaranmu

Sentiasa membayangi setiap langkahku...

KAKCIK SEROJA tak pernah jemu2 memujimu...

Mendambakan aku mengekori jejak langkahmu..

Ibu...

Anakmu kini telah dewasa...

Berjuang mengutip segala ilmu akhirat dan dunia

Dimanapun ku berada, kau tetap dijiwa

Kau umpama PAKAIAN UNTUK MENDAKI puncak jaya

Ibu...

SAJAK ULANGTAHUN KELAHIRANmu ini istimewa

Takkan ada tolok bandingnya...

Kisah ZOMBI KAMPUNG PISANG juga takkan sehebatnya...

Mataku ini tak kan lelap selagi tak mampu mempersembahkannya

Hingga JIKA TERDENGAR SUARA AZAN BERGEMA SAYUP

MENJELANG PAGI...ku pastikan menulis lagi...menulis untuk

Ratu hati ibu tercinta....

8 comments:

  1. Terima kasih PynGees kerana sudi memeriahkan peraduan kakcik itu. Kakcik dah masukkan linknya di sana. :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum,

    sebuah nukilan yang hebat, tahniah.

    ...sama-samaki ta meriahkannya.

    ReplyDelete
  3. kakcik : thanks alot...saya sntsa menyokong!

    ahmad humairi : w.salam..tq..tq... tak sehebat mana, sekadar bljr menulis aje..smbl menyokong rakan2..

    ReplyDelete
  4. wah. hebat jugak ni. bila baca rasa tersentuh...

    ada peluang ni rasanya...hihihi~

    ReplyDelete
  5. GB : x hebat mana pun GB, sekadar asah bakat sndri :D

    Fatin : Thanks ziarah..nnt sy buat lwtn bls k!

    ReplyDelete
  6. kak, puisi yg best!

    kat kata kunci tu siap ada
    "pakaian utk mendaki".haha.
    lawak..

    ReplyDelete
  7. yaya : org baru nk bljr menulis...tetiba lak nk msk contest..ha..ha..main boh jer la..:D

    ReplyDelete